Mazda Axela 2014 Review
What's on the page
The Mazda Axela, also known globally as the Mazda3, is a compact car that has been a significant player in Mazda’s lineup since its debut in 2003. By 2014, the Axela was in its third generation, which began in 2013. This generation marked a substantial shift in design philosophy, adopting Mazda’s ‘KODO: Soul of Motion’ design language and SkyActiv technology, focusing on efficiency and driving dynamics.
Exterior Design
The 2014 Mazda Axela featured a sleek, modern design characterized by flowing lines and a sporty aesthetic. It embraced a more dynamic and aggressive look than its predecessors. The ground clearance of the Axela was approximately 155mm, suitable for urban roads and moderate driving conditions in Sri Lanka.
Interior Design
Inside, the Axela showcased a premium and driver-focused interior. The cabin combined comfort with a modern layout and quality materials. Boot space was around 308 liters, providing reasonable cargo capacity for a compact car, suitable for daily needs and occasional trips.
Performance
Powered by a range of SkyActiv engines, the 2014 Axela offered a blend of performance and fuel efficiency. The engines provided responsive acceleration and were complemented by Mazda’s focus on creating a ‘fun-to-drive’ experience, making it well-suited for enthusiastic drivers.
Ride Quality
Ride quality in the Axela was impressive, with a focus on driver engagement and handling. The suspension was tuned to offer a sporty yet comfortable ride, balancing agility with comfort, which is ideal for Sri Lankan roads that vary in quality.
Safety & Technology
The 2014 Axela came equipped with modern safety features such as airbags, ABS, and stability control. The technology package included an infotainment system with connectivity options, adding to the car’s modern appeal.
Mazda Axela 2014 Pros
- Sporty and attractive exterior design
- Engaging driving dynamics and good performance
- High-quality interior with modern technology features
Mazda Axela 2014 Cons
- Ground clearance may not be ideal for rougher terrains
- Boot space is adequate but not the largest in its class
- Some advanced safety features are only available in higher trims
Mazda Axela, Mazda3 ලෙසින් ද ගෝලීය වශයෙන් හඳුන්වනු ලබන අතර, එය 2003 දී Mazda හි ප්රථම පෙළේ සැලකිය යුතු සංයුක්ත මෝටර් රථයක් ලෙස එළිදැක්විණි. Mazda Axela 2014 තෙවන පරම්පරාවට අයිති වේ. එය 2013 දී නිෂ්පාදනය ආරම්භ විය. නිර්මාණ දර්ශනයේ සැලකිය යුතු වෙනසක්, Mazda’s ‘KODO: Soul of Motion’ නිර්මාණ භාෂාව සහ SkyActiv තාක්ෂණය අනුගමනය කරමින්, කාර්යක්ෂමතාව සහ රියදුරු ගතිකත්වය කෙරෙහි අවධානය යොමු කරයි.
Mazda Axela 2014හි sleek design සහ sporty look එකෙන් එයට සුවිශේෂී පෙනුමක් එකතු කර ඇත. Mazda අනිත් වාහන වලට වඩා Mazda Axela 2014 ගතික සහ ආක්රමණශීලී පෙනුමක් සහිතය. Axela හි බිම් නිෂ්කාශනය ආසන්න වශයෙන් 155mm වන අතර එය ශ්රී ලංකාවේ නාගරික මාර්ග සහ මධ්යස්ථ රිය පැදවීමේ තත්වයන් සඳහා සුදුසු වේ.Axela premium සහ driver-centric interior එකක් නිර්මාණය කර ඇත. ඇතුළත නවීන පිරිසැලසුමක් සහ ගුණාත්මක ද්රව්ය සමඟ සුවපහසුව ඒකාබද්ධ කළේය. ආරම්භක ඉඩ ප්රමාණය ලීටර් 308ක් පමණ වූ අතර, සංයුක්ත මෝටර් රථයක් සඳහා සාධාරණ භාණ්ඩ ප්රවාහන ධාරිතාවක් සපයයි, දෛනික අවශ්යතා සඳහා සුදුසු වේ.
රියදුරු ක්රියාකාරිත්වය සහ හැසිරවීම කෙරෙහි අවධානය යොමු කරමින් Axela හි ධාවන තත්ත්වය සිත් ඇදගන්නා සුළු විය. මෙම අත්හිටුවීම සුසර කර ඇත්තේ ක්රීඩාශීලී නමුත් සුවපහසු ගමනක්, පහසුව සමඟ වේගවත් බව සමතුලිත කරවන අතර, එය ගුණාත්මකව වෙනස් වන ශ්රී ලංකාවේ මාර්ග සඳහා වඩාත් සුදුසුය.2014 Axela එයාර් බෑග්, ABS, සහ ස්ථායීතා පාලනය වැනි නවීන ආරක්ෂණ අංගයන්ගෙන් සමන්විත විය. තාක්ෂණ පැකේජයට සම්බන්ධක විකල්ප සහිත තොරතුරු රසාස්වාදය පද්ධතියක් ඇතුළත් වූ අතර එය මෝටර් රථයේ නවීන ආකර්ෂණය වැඩි කරයි.
2014 Axela airbag, ABS, සහ ස්ථායීතා පාලනය වැනි නවීන ආරක්ෂණ අංගයන්ගෙන් සමන්විත විය. තාක්ෂණ පැකේජයට සම්බන්ධක විකල්ප සහිත තොරතුරු රසාස්වාදය පද්ධතියක් ඇතුළත් වූ අතර එය මෝටර් රථයේ නවීන ආකර්ෂණය වැඩි කරයි.
Mazda Axela 2014 වාසි
- ක්රීඩාශීලී හා ආකර්ෂණීය බාහිර නිර්මාණය
- ආකර්ෂණීය රියදුරු ගතිකත්වය සහ හොඳ කාර්ය සාධනය
- නවීන තාක්ෂණික ලක්ෂණ සහිත උසස් තත්ත්වයේ අභ්යන්තරය
Mazda Axela 2014 අවාසි
- රළු භූමි සඳහා බිම් නිෂ්කාශනය සුදුසු නොවේ
- ඇරඹුම් ඉඩ ප්රමාණවත් නමුත් එහි පන්තියේ විශාලතම නොවේ
- උසස් ආරක්ෂණ විශේෂාංග අවමයි
Mazda Axela 2014 Grades
Mazda Axela
Base
- Standard infotainment system
- Basic safety features
- Manual air conditioning
Mazda Axela
Touring
- Alloy wheels
- Upgraded upholstery
- Additional comfort features
Mazda Axela
Grand Touring
- Leather seats
- Bose audio system
- Advanced safety and technology features
Mazda Axela 2014 Gallery
Frequently Asked Questions (FAQs)
Is the Mazda Axela a good / reliable car?
What is the maximum power and maximum torque of the Mazda Axela ?
What is the riding capacity of the Mazda Axela ?
What is the engine capacity of the Mazda Axela ?
What factors should I consider when buying a used Mazda Axela ?
- Price / budget & financing
- Vehicle maintenance history & reputation
- Pre-purchase inspection & test drive
- Ownership and vehicle title
- Insurance
- Lifestyle compatibility
Mazda Axela 2014 Specifications
Model | Mazda Axela |
Launch Year | 2014 |
Origin Country | Japan |
Body Type | Saloon & Sedan |
Doors | 4 |
Riding Capacity | 5 Seater |
Model Code | DBA-BM5FP |
Overall Length | 4580 mm |
Overall Width | 1795 mm |
Overall Height | 1455 mm |
Wheelbase | 2700 mm |
Tread Front | 1555 mm |
Tread Rear | 1560 mm |
Interior Length | 1845 mm |
Interior Width | 1505 mm |
Interior Height | 1170 mm |
Weight | 1270 kg |
Engine Model | P5-VPS |
Maximum Power | 111 ps |
Maximum Power | 82 kw |
Maximum Power | 6000 rpm |
Max. Torque KGM | 15 kgm |
Max. Torque Nm | 144 Nm |
Max. Torque RPM | 3500 rpm |
Engine Capacity | 1496 cc |
Bore | 75 |
Stroke | 85.8 |
Compression Ratio | 13.0 |
Fuel Tank Capacity | 51 L |
Min. Turning Radius | 5.3 |
Tires Size Front | 205/60R16 92V |
Tires Size Rear | 205 |
Driving Wheel | FF |