තාක්ෂණයත් එක්ක හැමදේම අද වෙනකොට අලුත් වෙලා. ඒ වගේම හැමදේම පහසුයි. අද වෙනකොට manual වාහන වෙනුවට auto, hybrid වාහනත් තියෙනවා. ඉතින් අද CarsGuide තුළින් අපි කියන්නේ වාහනයේ තියෙන ඔයා දන්නැති රහස් ගැන.
Brake පද්ධතිය
කාලයත් එක්ක අලුත් වුණ දෙයක් තමයි වාහනයක brake පද්ධතිය කියන්නේ. Abs කියන්නේ brake වලට ආපු තාක්ෂණයක්. Abs කියන්නේ anti lock braking system. ඉතින් අද වෙනකොට සමහර රටවල් වල abs නැති වාහන drive කරන්නත් දෙන්නේ නැහැ. තිරිංග පද්ධතියකදී වෙන්නේ brake පෑගුවට පස්සේ master පොම්පයෙන් oil pressure කරලා brake line දිගේ caliph වලට යවනවා. ඊට පස්සේ වෙන්නේ caliph pistons මඟින් brake pad තද කරනවා. ඒ කියන්නේ රෝද 4ම තද කරලා තමයි වාහනය නවත්වන්නේ. ඉතින් මෙන්න මේ විදිහය තමයි සාමාන්ය තිරිංග පද්ධතියක් වැඩ කරන්නේ. මෙතැනදී වාහනයේ රෝද 4ම එකවර brake වෙනවා. මේ නිසා වාහනය ලිස්සලා යන්න පුළුවන්. Abs වලදී වෙන්නේ brake, අවස්ථාව අනුව කඩින් කඩ ලබා දීම. ඒ වගේම abs active වෙන්නේ පැයට 15km ට වඩා වේගයෙන් යද්දී. ඉතින් මේ නිසා වාහනය ඉක්මනින් නවත්තගන්න පුළුවන් හැකියාව ලැබෙනවා. ඔයාට මේක dashboard එකේ බලාගන්න පුළුවන්.
Abs එකක කොටස් 4ක් තියෙනවා. ඒ තමයි speed sensors, valves, pumps සහ controller කියන්නේ.
– Speed sensors
වාහනයේ රෝද 4ට මේ speed sensors සවි කරලා තියෙනවා. මේ sensors වලින් වේගයේ ගණනය තිරණය වෙනවා. Speed sensors මඟින් ලබා දෙන envelope දත්ත digital දත්ත බවට හරවලා controller එකට ලබා දෙනවා.
– Valves
සාමාන්ය තිරිංග පද්ධතියකද valves දකින්න පුළුවන්. වාහනයේ ඉදිරිපසට හා පසුපස රෝද වලට වෙන වෙනම hydraulic සැපයුම ලබා දීමට master පොම්පය හා සම්බන්ධ වෙනවා. මේ විදිහට abs එකට අනුව එක එක රෝදෙට සැපයෙන hydraulic සැපයුම පාලනයට තමයි valves පිහිටලා තියෙන්නේ.
– Pump
Pump එක හරහා hydraulic පීඩනය මුදාහැරිමට නැවත වෙනත් valves එකක් යොදා ගන්නවා. එහිදී hydraulic පීඩනය ලබා දීමට හා අවශ්ය පීඩනය උත්පාදනයට pump abs එකට එකතු කරලා තියෙනවා.
– Controller
Controller එක මඟින් pump එකේ ක්රියාව සෑම මොහොතකම සංවේදනය කරනවා.
Traction control
Abs එක්ක එන තව අලුත් දෙයක් තමයි traction control කියන්නේ. ලිස්සන පාරකදී රෝද එක තැන කරකැවීම පාලනය කරන එක තමයි traction control එක. පාර හරියට ග්රහණය වුනේ නැතිවුණාම රෝදයක් එක තැන කරකැවෙන්න බලනවා. එතකොට වාහනය පැත්තකට ලිස්සලා යන්න පුළුවන්. ඉතින් traction control එක මඟින් වෙන්නේ ඒ දේ පාලනය කරන එක. ඒ වගේම traction control එකටත් indicator එකක් තියෙනවා.
Cruise control
අලුත් වාහන වලට එන දෙයක් තමයි මේ cruise control කියන්නේ. අපි නම් කරන අගයක වාහනයේ වේගය දිගටම පවත්වා ගෙන යන එක මේකෙන් වෙන්නේ. Accelerator එක පාගන්නේ නැතුව විවේකයෙන් ගමන් කිරීමේ හැකියාව මෙය සතුයි. හැබැයි හදිස්සියේ වාහනයක් හරි පාරට කවුරු හරි ආවම ඔයාට වාහනයේ brake පාගන්න වෙනවා. අන්න එතකොට වාහනයේ cruise control එක නැති වෙනවා. ආපහු ඔයා cruise control එක on කරන්න ඕනේ. ඔයා අධිවේගී මාර්ගයක වගේ යනකොට cruise control ගොඩක් වැදගත් වෙනවා.
Adaptive cruise control
මේකෙන් වෙන්නේ ඉදිරියෙන් යන වාහන සමඟ ආරක්ෂිත දුරක් තියා ගැනීම auto සිදු වීම. මේක camera, radar වලින් සමන්විත වෙලා තියෙනවා. ඒ නිසා 200m දුරක් තියෙන වාහනයක් වුණත් අඳුරගන්න පුළුවන්. Traffic සහිත අවස්ථාවලදීත් auto ධාවනය වෙනවා.
Self driving car
අද වෙකොට ගොඩක් වාහන self driving car බවට පත් වෙලා තියෙනවා. ඉතින් මේ සඳහා තාක්ෂණ වර්ග කිහිපයක්ම භාවිතා කරනවා. මේ self driving car එකක් මිනිසෙකුටත් වඩා නිවැරදි තීරණ අර ගන්නවා. මිනිසෙකුට පෙනීම සඳහා ආලෝකය ඕනේ වුණත් self driving car එකක camera, sensors වලට මේවා බලපාන්නේ නැහැ. ඉතින් අනාගතයේදී වාහන drive කරන්න කිසිම කෙනෙක් ඕනේ වෙන්නේ නැහැ. මොකද වාහනය විසින්ම ඔයාව ඕනේ තැනට එක්කගෙන යයි.
Air bag
Air bag කියන්නෙත් වාහන වලට අලුතින්ම එකතු වුණ තාක්ෂණයක්. Air bag එකෙන් වෙන්නේ අනතුරක් සිදු වුණාම ඔයාට හා අනික් අයට සිදුවෙන තුවාල අවම කරගැනීම හෝ වළක්වා ගන්න භාවිතා වෙන nylon bag එකක්. මේ air bag එක හදිසි අනතුරකදී ඉතාමත් වේගයෙන් ක්රියාත්මක වෙලා නැවත හැකිලීම සිදු වෙනවා.
ඉතින් මේ තමයි තාක්ෂණයක් එක්ක අලුත් වුණ දේවල්. ඉතින් මේ වගේ තව ඉදිරියටත් අලුත් දේවල් එකතු වීම සිද්ධවෙයි තාක්ෂණයත් එක්ක.