වාහනයේ හුළං ගියොත් මොකද කරන්නේ?

21 Jun, 2023   
වාහනයේ හුළං ගියොත් මොකද කරන්නේ?

වැදගත් ගමනක් යන්න හදනකොට අතරමඟදි patch එකක් ගියොත් කොහොමට තියේවිද? ගමන ප්‍රමාද වෙයි, පාරෙ මජං නාන්න වෙයි, රෝදෙ මාරු කරන්න වෙයි. ප්‍රශ්න කෝටියයි. ගමනටත් බාධාවක්නෙ. ඒ වගේ වෙලාවට තමයි, patch එකක් දාගන්නෙ කොහොමද කියලා දැනගෙන ඉන්න එකේ වටිනාකම තේරෙන්නෙ. ඉතින් ඒ වටිනාකම ඔබට දෙන්න අපි හිතුවා.

අද ඔබට පුළුවන්, වාහනේ patch එකක් ගියොත් මොකද කරන්නෙ කියලා CarsGuide තුළින් අකුරක් නෑරම දැනගන්න.

leak එක හොයාගන්න

වාහනේ patch එකක් කියලා හරියටම කියන්න නම්, මුලින්ම වාතය leak වෙනවද කියලා හොයාගන්න ඕනෙ. ඒකට ක්‍රම කීපයක් තියෙනවා.

  • ටයර් එක පුම්බන්න. මොකද leak එක හොයාගන්න, ටයර් එක නිසිලෙස පීඩනය කරන්න ඕනෙ. මේ විදියට වාහනයේ service manual එකේ දක්වා ඇති සුදුසු පීඩනය ළඟා වන තෙක් ටයරය වාතයෙන් පුම්බන්න.
  • ටයර් එක හොඳින් පරීක්ෂා කරන්න. ලොකු time එකක් යන technique වලට කළිං ටයරය දෙස බලන්න මොහොතක් ගන්න. ටයරයෙන් පිටතට නෙරා ඇති යම් සිදුරු, කැපුම් හෝ යම් වස්තූන් ඔබ දුටුවොත් ඒ ටයර් එකේ leak එකක් තියෙනවා.
  • හිස්සිං හඬකට සවන් දෙන්න. ඔබට ගැටලුව කෙලින්ම දකින්න බැරි වුණත් ඒක අහන්න පුළුවන්. හිස්සිං ශබ්දයක් කියන්නෙ, ටයරයෙන් වාතය leak වන බවට පැහැදිලි සලකුණක්.
  • ඒ leak එක ඔබට ඇසීමට හෝ දැකීමට නොහැකි වුණත් දැනෙන්න පුළුවන්. ඒ නිසා පරිස්සමෙන් ටයරය උඩින් අත ගෙනියලා leak එක ඔබට දැනෙනවද කියලා බලන්න.
  • ඉහත කියපු steps වලදි leak එක පහසුවෙන් හොයාගන්න බැරි වුණා නම්, බය වෙන්න එපා. Spray bottle එකකට සබන් වතුර ටිකක් ගෙන, ටයරයට spray කර එය සබන් වතුරෙන් ආවරණය කරන්න. Spray bottle එකක් නැත්නම්, සබන් වතුර ටයරය මතට වත් කරන්න. එවිට, ටයරය මතුපිට යම් ස්ථානයක බුබුළු දැකගත හැකි නම්, අදාළ තැන leak එකක් තියෙනවා. මොකද ටයරයෙන් පිටවන වාතය, සබන් වතුර හමුවේදී බුබුළු හදනවා.

ටයර් එක අයින් කරන්න

Patch එකක් තියෙනවා කියලා confirm කරගත්තට පස්සෙ, patch එක තියෙන ටයර් එක ගලවන්න ඕනෙ. මේක step කිහිපයකින් තමයි කරන්න තියෙන්නෙ.

  • Lug wrench එකකින් හෝ impact wrench එකකින් lug nuts ලිහිල් කරන්න. මොකද වාහනය ජැක් කරන්න කළිං lug nuts ලිහිල් කිරීමට හෝ කැඩීමට මතක තබා ගැනීම වැදගත්.
  • lugs ලිහිල් කළ පසු රෝද ඉවත් කළ හැකි වන පරිදි වාහනය ජැක් කරන්න ඕනෙ. මෙය, කොන්ක්‍රීට් මට්ටමේ හෝ වෙනත් දෘඪ මට්ටමේ මතුපිටක් මත සිදු කරන්න. වාහනය ඉහළ නැංවීම සඳහා වඩාත් පොදු ක්‍රමය වන්නේ, floor jack හෝ trolley jack. ඒ වගේම වාහනය ස්ථාවර කිරීම සඳහා ජැක් stand භාවිතා කරන්න.
  • Lug nuts ඉවත් කර hub එකෙන් රෝදය අදින්න. මේ අවස්ථාවේදී lugs අතින් ඉවත් කළ හැකි තරම් ලිහිල් වෙන්න පුළුවන්. එහෙම නැත්නම් impact wrench හෝ lug wrench භාවිතා කරලා lugs ඉවත් කිරීම අවසන් කරන්න. පසුව wheelbase එකේ රෝදය අදින්න.
  • Pliers යුගලයකින් ටයරය මත ඇති ඕනෑම නෙරා ඇති වස්තුවක් අදින්න. Leak වන ස්ථානය පැහැදිලිවම ඇති බැවින් මෙම ස්ථානය chalk කූරකින් mark කරන්න.
  • Valve stem එකේ core එක ඉවත් කරන්න. මෙය valve stem core remover කෙනෙක්ට භාරදෙන්න.
  • ටයරය සහ rim එක අතර bead එක break කරන්න. ටයරය ඉවත් කරනකොට tyre spoon එකක් සහ hammer එකක් භාවිතා කර ටයරය සහ rim එක seal කරන bead, break කරන්න. Bead සම්පූර්ණයෙන්ම ඉවත් කිරීමට, ටයරයේ දෙපැත්තෙන්ම මේ විදියට කරන්න.
  • ටයරයේ එක් පැත්තක් අල්ලාගෙන අනෙක් පැත්ත ඉවත් කළ හැකි වන විදියට rim එක මත වලක් තිබෙනවා. ඒ වල තුළට ටයරයේ එක් පැත්තක් දමන්න. පසුව ඔබට tyre spoon භාවිතා කර ටයරයේ අනෙක් පැත්ත rim එකෙන් ඉවත් කරන්න පුළුවන්. ඊළඟට ටයරයේ පළමු පැත්ත සම්පූර්ණයෙන්ම rim එකෙන් ඉවතට ගන්නා තෙක් tyre spoon එක යොදා ගන්න.
  • ටයරයේ විරුද්ධ පැත්තේ rim එක ඉවත් කරන්න. දැන් එක් පැත්තක් rim එකෙන් සම්පූර්ණයෙන්ම ඉවත් කර ඇති බැවින්, ටයරය පෙරළන්න. එවිට ටයරය සම්පූර්ණයෙන්ම rim එකෙන් ඉවත් වෙනවා.

Patch එක දැමීම

  • සිදුර පිරිසිදු කිරීමට, air die grinder එක use කරන්න. Leak එක ඇති කුහරයට ගැළපෙන pointy bit එකක් තෝරන්න.
  • Die grinder එකේ ඇති bit එක, grinding stone එකකට වෙනස් කරන්න. patch එක සවි කරන ටයරයේ ඇතුළත Pre-Buff Cleaner ඉසින්න. සිදුර වටා ඇති ප්‍රදේශය පිරිසිදු කිරීමට සහ රළු කිරීමට grinding stone එක භවිතා කරන්න. මෙහිදී සිදුර වටා විෂ්කම්භය අඟල් දෙකක් පමණ වනවා. ඒ වගේම මෙය ටයරය සමඟ බැඳීමක් ඇති කර ගැනීමට, patch එකට පිරිසිදු මතුපිටක් ලබාදෙනවා.
  • Compression කරපු වාතය අදාළ තැනට spray කරන්න. මේක buffing process එකෙන් හදපු අපිරිසිදු දේවල් හෝ සුන්බුන් ඉවත් කරනවා. මොකද patch එකට බැඳෙන්න නම් පිරිසිදු මතුපිටක් අවශ්‍ය වෙනවා.
  • ටයරයේ බුෆ් කරපු අභ්‍යන්තර පෘෂ්ඨයට වල්කනයිසින් සිමෙන්ති යොදන්න. මේ මඟින් වතුර, කුහරයට ඇතුළු වීම සහ ටයරයේ පාගමන තුළට ගමන් කිරීම වළක්වනවා.
  • ටයර් patch එකේ sticky side එකේ ඇති ප්ලාස්ටික් ඉවත් කරන්න. මේක තමයි වාහනයේ ටයරයේ ඇතුළත සම්බන්ධ වන පැත්ත.
  • කුහරය හරහා patch එකේ උල් කොටස තල්ලු කරන්න. උල් කොටස ටයරයේ ඇතුළත සිට කුහරයට ඇතුළු විය යුතු අතර ඒක පිටතින්, පිටතට තල්ලු කරන්න ඕනෙ. Patch එකේ උල් පැත්ත අල්ලා ගැනීමට pliers යුගලයක් භාවිතා කරන්න. Patch එකේ මෙම උල් කොටස, ටයරයේ පාගමනෙන් ඉවතට අදින්න. මේ මඟින් patch එකේ ඇලෙන සුළු කොටස ටයරයේ අභ්‍යන්තර පැත්තට තදින් ඇදිලා යනවා.
  • ටයර් patch එකේ අභ්‍යන්තර පැත්තේ roller භාවිතා කරන්න. මේ මඟින් patch එකේ sticky side එක සහ බුෆ් කළ මතුපිට අතර ඇති ඕනෑම වායු බුබුලක් ඉවත් කරනවා. දැන් patch එක නිසිලෙස seal වෙලා තියෙනවා.
  • ටයරයේ අභ්‍යන්තර පැත්තේ rubber patch sealant භාවිතා කරන්න. ඔබ සම්පූර්ණ patch එක සහ ටයරයේ සමහර තැන් ආවරණය කරන්න ඕනෙ. මේක සම්පූර්ණයෙන්ම වාතය leak නොවන බව තහවුරු කරනවා.
  • පසුව එය වියළීමට ඉඩ දෙන්න. ඒ සඳහා විනාඩි කිහිපයක් ගතවෙන්න ඕනෙ. ඔබ බලා සිටින අතරතුර side cutter යුගලයක් භාවිතා කර පාගමනේ මුදුන සමඟ සමපාත වන විදියට patch එකේ stem එක කපාගන්න.

ආයෙමත් ටයර් එක දාන්න

අන්තිමටම තියෙන්නෙ, නැවත ටයර් එක දාන්න. ඒකත් step කිහිපයකට තමයි කරන්නෙ.

  • ටයරයේ bead වටා සබන් යොදා ලිහිසි කරන්න.
  • Tyre spoon භාවිතා කර ටයරයේ එක් පැත්තක් විවෘත කර එය නැවත rim එක මතට තල්ලු කරන්න. පළමු පැත්ත rim එක මතට තල්ලු කළ පසු දෙවන පැත්ත සඳහාත් මේකම repeat කරන්න.
  • අලුත් valve stem core එකක් දමන්න. Valve stem එකේ core එක reuse නොකිරීම සහ පිටතට ගන්නා ඕනෑම වෙලාවක එය replace කිරීම වඩාත් සුදුසුයි.
  • ටයරය පීඩනය කරන්න. ටයරයේ sidewall එකේ හෝ user manual එකේ දක්වා ඇති නිවැරදි පීඩනය දක්වා ටයරය පුරවන්න. මෙම පීඩනය, ටයරය rim එකේ නිවැරදි ස්ථානයට force කර, bead seal කරනවා.
  • රෝදය සවි කරන්න. රෝදය නැවත wheelbase එක මතට ලිස්සා යා යුතු අතර වාහනය තවමත් ජැක් stand එක මත ඇති විට, රෝදය රඳවා තබා ගැනීමට හැකි තරම් තදින් lug nut නූල් දාන්න.
  • ජැක් stand ඉවත් කරන්න.
  • නිශ්චිත ව්‍යාවර්ථය යොදා රෝදය තද කරන්න. බර නැවත රෝද මතට පැමිණි පසු ඔබේ service manual එකේ නියමිත torque specifications එකට lug තද කිරීමට lug wrench හෝ impact wrench භාවිතා කරන්න.

Patch එක සාර්ථක වුණු තාක්කල්, ඔබේ වාහනයේ ටයරය භාවිතයේ පවතින තාක්කල් මේ අලුත්වැඩියාව පවතිනවා. ඉතින් අද අපි ඔබට කිව්ව විදියට වාහනේ patch එකක් ගියොත් ඒක දාගන්න. වාහනයක් තියෙන කෙනෙක් හැටියටත්, වාහනයක් ගන්න ඉන්න කෙනෙක් විදියටත් ඔබ අනිවාර්යයෙන්ම මේ ගැන දැනගෙන ඉන්න ඕනෙ.

Similar Advices



2 comments

  1. ඉතාමත් වැදගත් ලිපියක්… spare wheel එක වීසි කරන්න, ඒක තවදුරටත් ඔනී නෑ patch එක ඔබටම දාගෙන ගමන යන්න පුලුවන්

    1. ඔබගේ මේ වටිනා අදහස් දැක්වීමට ස්තූතියි! ඔබ හරි. තවදුරටත් spare wheel එකක් ගැන හිතලා වද වෙන්න අවශ්‍ය නෑ. ඔබටම එය පහසුවෙන් විසඳ ගන්න පුලුවන්.

Leave a comment

Please rate

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cars for Saleikman logo
Toyota Corolla 2008 for Sale

Toyota Corolla 2008

180,000 km, Puttalam
MEMBER
Rs 5,850,000
4 days ago
Toyota Premio G Superior 2016 for Sale

Toyota Premio G Superior 2016

129,000 km, Colombo
verified MEMBER
verified
Rs 15,500,000
1 hour ago
Toyota Corolla AE100 1992 for Sale

Toyota Corolla AE100 1992

160,000 km, Monaragala
MEMBER
Rs 2,400,000
1 hour ago
BMW X1 M Sports 2016 for Sale

BMW X1 M Sports 2016

74,000 km, Colombo
MEMBER
Rs 24,000,000
1 hour ago
Toyota Voxy V Grade (1ST Owner) 2014 for Sale

Toyota Voxy V Grade (1ST Owner) 2014

78,000 km, Kandy
verified MEMBER
verified
Rs 19,400,000
5 days ago
Auto Parts for saleikman logo
Toyota Prado TRJ150 Air Filter for Sale

Toyota Prado TRJ150 Air Filter

verified MEMBER
Rs 7,450
53 minutes ago
Kia Sorento Diesel Fuel Filter for Sale

Kia Sorento Diesel Fuel Filter

verified MEMBER
Rs 6,450
54 minutes ago
Toyota Prius 30 Filter Package for Sale

Toyota Prius 30 Filter Package

verified MEMBER
Rs 10,250
56 minutes ago
Mitsubishi Montero Sport Air Filter for Sale

Mitsubishi Montero Sport Air Filter

verified MEMBER
Rs 7,450
57 minutes ago
Nissan X-Trail Hybrid Filter Package for Sale

Nissan X-Trail Hybrid Filter Package

verified MEMBER
Rs 12,250
58 minutes ago
+ Post an ad on ikman